Βγερού γλυκά φανού

Κριτική του στο culture.thessaloniki-portal.gr

βγερου-γλυκα-φανου-

Ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο του Γιώργου Χατζόπουλου με τόπο αναφοράς τη Χίο μεταφερμένο στη σκηνή από τη Κορίνα Βασιλειάδου, που είχε και τη σκηνοθεσία, παρακολουθήσαμε στο θέατρο ΑΥΛΑΙΑ, σε μια παράσταση πολύ αξιόλογη, όπου δύο γυναίκες σε διαφορετικές εποχές εκμυστηρεύονται τα προβλήματά τους, τα παθήματά τους, τις βιωματικές εμπειρίες τους, σε ένα αφηγηματικό ρεσιτάλ, που ο θεατής παρακολουθεί εντυπωσιασμένος από τη πλοκή του έργου.

Το θέατρο του Θερμαικού ερευνά και παρουσιάζει εποχές, όπου η μνήμη πρέπει να κυριαρχεί, εποχές με πολύ πόνο, θανάτους, σφαγές, εποχές που καθορίζουν και προσδιορίζουν τα ήθη, τα έθιμα, τη θλίψη των κατοίκων, που απέμειναν ,για πολλές γενεές.

Οι εποχές αυτές παραλληλίζονται με τις σύγχρονες σε ένα εξαιρετικό δέσιμο, με εμφανείς τις διαφορές, τα συναισθήματα, τα προβλήματα, τις ανησυχίες.

Η Βγερού έχει να αντιμετωπίσει τις θηριωδίες των Τούρκων, τη σκλαβιά, τη φυλάκιση, αλλά επιμένει να αγωνίζεται, να διεκδικεί, μέχρι να επιτύχει τη δικαίωσή της, ενώ η Αγγελική δίνει έμφαση στην εγκατάλειψή της από τον άνδρα της, ένα σοβαρό θέμα που την απασχολεί μόνιμα.

Άλλες εποχές, άλλα προβλήματα, η επιβίωση από τη μια, η ματαίωση από την άλλη, η διεκδίκηση του δικαιώματος για ζωή από τη μια, της προσωπικής ευτυχίας από την άλλη.

Η έρευνα που έγινε τόσο για τη συγγραφή του κειμένου, όσο και για τη παρουσίασή του είναι εξαιρετικά επίπονη και επιτυχής, με ιστορικά στοιχεία αδιάσειστα, συγκλονιστικά.

Οι ηθοποιοί Ελευθερία Τέτουλα και Μελίνα Αποστολίδου διήνυσαν όλη τη πλοκή του έργου με πειστικότητα, σεβόμενες τα δραματικά στοιχεία του ρόλου τους, χωρίς μοιρολατρία, αλλά με αξιοπρέπεια και υπερηφάνεια.

Σημαντική ήταν η μουσική του πολύπειρου Κώστα Βόμβολου, σε μια παράσταση προπομπό και άλλων παρόμοιων, που αναμένουμε από το θέατρο Θερμαικού.-