Βγερού: Η πρόσφυγας που δείχνει τα πραγματικά προβλήματα

Άρθρο της Κυριακή Τσολάκη στην εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 5.11.2015

Οι φωτογραφίες της παράστασης “Βγερού γλυκά φανού” δεν διαφέρουν σε τίποτε από τις εικόνες των βασανισμένων προσφύγων που αντικρίζουμε καθημερινά. Το κείμενο του Γιώργου Χατζόπουλου ορμώμενο από τη Σφαγή της Χίου και τη δουλειά στη Σμύρνη είναι ίσως πιο επίκαιρο από ποτέ.

123 001

Είναι συνταρακτικές, ευαίσθητες, φορτίζουν. Όπως και όλα τα καρέ που αυτές τις μέρες βλέπουμε στα ΜΜΕ ή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης τα οποία αποτυπώνουν όλο το δράμα των προσφύγων. Άνθρωποι που άφησαν τα σπίτια τους, που υποφέρουν στο όνομα μιας καλύτερης τύχης. Οι φωτογραφίες της παράστασης “Βγερού γλυκά φανού” παρά του ότι έχουν ως αφετηρία τους γεγονότα της μακρινής ιστορίας θυμίζουν τόσο πολύ το σήμερα. Η Βγερού “είναι αυτή που είδε βρέφη κομματιασμένα να κείτονται πεταμένα στα βράχια, είναι αυτή που άκουσε το σμίξιμο των σπαθιών με τη σάρκα, τις φωνές των μανάδων που βλέπανε τις κόρες τους να βιάζονται, Είναι αυτή που είδε τη Μεγάλη Σφαγή”, όπως εξάλλου λέει το κείμενο του έργου που αναφέρεται στη Σφαγή της Χίου αλλά και στη δουλεία της Σμύρνης. Μήπως τελικά η ιστορία επαναλαμβάνεται ίσως μέσα από διαφορετικές εκφάνσεις; “Βλέπω στις φωτογραφίες της γενικής δοκιμής τις εκφράσεις μου. Μου έκανε τρομερή εντύπωση πόσο κοινές είναι με τους πρόσφυγες αυτούς που μόλις βγαίνουν από τη θάλασσα, που έχουν αγκαλιά τα παιδιά τους”, παραδέχεται μιλώντας στη “Μ” η μια εκ των δύο ηθοποιών της παράστασης Ελευθερία Τέτουλα.
Η ίδια προσπάθησε να νιώσει τον πόνο που μπορεί να αισθάνεται ένας άνθρωπος ο οποίος ξεριζώνεται από τον τόπο του. “Νομίζω ότι εμείς απλά αγγίζουμε αυτό που ζουν. Ακόμη και τη μία ώρα της παράστασης μας είναι δύσκολο να το σηκώσουμε πάνω μας. Όταν το βιώνουμε είναι σχεδόν αβάσταχτο να φανταστούμε έστω και λίγο αυτό που περνούν οι συγκεκριμένοι άνθρωποι”, συμπληρώνει η ηθοποιός.

12210908_1046045792095622_290510813_o

Συνομιλία του χθες με το σήμερα
Η ομότιτλη ηρωίδα, ένας ιδιαίτερα βασανισμένος χαρακτήρας, επέζησε από τη Σφαγή της Χίου το 1822, αλλά και από τη δουλεία της Σμύρνης. Ωστόσο η σκηνοθεσία της Κορίνας Βασιλειάδου επιχειρεί να αποδώσει τη διαχρονικότητα αυτής της προσωπικότητας. “Μέχρι τη μέση της παράστασης συνυπάρχουν δύο διαφορετικοί κόσμοι, ενώ από εκείνο το σημείο και μέχρι το τέλος οι δύο αυτές εποχές ενώνονται”.
Η Βγερού θα μπορούσε να είναι η κάθε γυναίκα πρόσφυγας, είτε από τη Συρία, είτε από το 1822 και το 1922. Έρχεται από το παρελθόν και αρχίζει να συνομιλεί με τον άλλο χαρακτήρα του έργου, την Αγγελική του σήμερα. “Η Βγερού ταρακουνάει τον σύγχρονο άνθρωπο, του λέει ποια είναι τα πραγματικά προβλήματα. Μπορεί η Αγγελική του 2015 να ταράζεται και να φτάνει σε σημείο να μην είναι καλά ψυχολογικά, αλλά οι λόγοι είναι αστείοι σε σχέση με το δράμα που ζουν κάποιοι άλλοι άνθρωποι. Έτσι, από τη Βγερού θα πάρει δύναμη”, τονίζει η Ελευθερία Τέτουλα.
Ηθοποιός από τη Θεσσαλονίκη που σπούδασε υποκριτική στην Αθήνα έχει εργαστεί στο ΚΘΒΕ, ενώ τα τελευταία χρόνια ίδρυσαν με τον αδελφό της Λεωνίδα Τέτουλα το Θέατρο του Θερμαϊκού, στο πλαίσιο του οποίου ανεβαίνει η παράσταση. Το έργο που είναι μεταφορά της ομώνυμης νουβέλας του Γιώργου Χατζόπουλου ανέβηκε πέρυσι για λίγες παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη, ενώ παρουσιάστηκε ήδη και σε άλλα σημεία της Ελλάδας. Η μουσική είναι του Κώστα Βόμβολου, ενώ παίζουν ακόμη οι Άννα Σωτηρούδη και Μελίνα Αποστολίδου (διπλή διανομή).

Κυριακή Τσολάκη

47

Φωτογραφίες: Κώστας Θώμογλου για το rejected.gr